Katranjiev Televizya

From IIWiki
Jump to: navigation, search
Katranjiev Television
Type Television corporation
Industry Mass Media
Founded 1 May 1955 (1955-05-01) (television)
Headquarters Krasimir,  Katranjiev
Area served Katranjiev, Kinzeria
Key people Vyara Ankova (general director)
Products Broadcasting, websites
Services radio (as Katranjian National Radio), television, online
Owner(s) (TBC)
Employees 75,200 (2012/13)
Website www.lrt.com

Katranjiev Televizya is the national Katranjian-language television network of Katranjiev.

History

NRK

Logo of NRK, 1955 to 1989

KTV launched as the Naroden Radiotelevizionna Koporatsiya or NRK (People's Broadcasting Corporation, or PBC) on May 1, 1955. It began life as a single program, broadcasting in Luziycan, Katranjian and Namorese, but by the end of the 1950s, it began broadcasting four hours of programming in Katranjian, one in Luziycan, and another four in Namorese. It also took control of much of the country's radio stations.

In 1962, NRK launched a Namorese-language channel, naming it NRK2 or PBC2, and renaming the Katranjian-language channel to NRK1. Both broadcast eight hours a day, from 3 pm to 11 pm. With the 26th of July Movement, all Luziycan programming was dropped due to accusations of "counter-revolutionary" content, and transmissions fell so it only broadcast from 5 pm to 7 pm daily.

In 1975, the funeral of Yunglang Antelope became the first color broadcast in Katranjiev, which was broadcast on NRK1 and NRK2. By the late 1970s, broadcasts increased so it began broadcasting at 11 am and ending at 11 pm, and in 1979, a Luziycan-language channel, the "Populi Televisya i Katranjiev" (PTK) was launched, known as NRK3.

On January 1, 1982, the first regular color broadcasts began, and by April 1983, the last black and white programs were converted to color. After the death of Huankun Chen, NRK faced significant hardships, due to the government infighting. From Sept. 11, 1985 to Dec. 8, 1985, NRK1 and NRK3 was shut down due to lack of funds and government gridlock, but NRK2 continued transmissions, allegedly due to orders from Zeng.

After the fall of Nuoju Zeng, Baikun Qing made reforms to NRK, and by June 1988, Qing permitted NRK's channels to assert identites of their own: NRK1 renamed itself "Katranjian Television," and NRK3 renamed itself to PTK, while NRK2 kept its name in Namorese. He also lessened censorship on the stations. Thus, in 1989, KTV and PTK covered the protests from the side of the demonstrators, while NRK2 supported the government.

Katranjian Television

Following the referendum that restored the monarchy, on Dec. 31, 1989 at noon, NRK was officially renamed to Katranjian Television, so KTV (NRK1) became KTV1, NRK2 became KTV2, and PTK (NRK3) became KTV3. In 1990, there were efforts to try and keep the channel united as a national television network, but different ideologies and opinions on how KTV should be run threatened to destroy the network.

By June, staff at KTV2 threatened to go on strike in September 1990 due to the imposition of the KTV brand and fears it may be used as a mouthpiece, while KTV1 and KTV3 threatened to go on strike at the same time as KTV2 to force KTV2 to back down and accept their orders. Thus, on August 30th, 1990, the National Assembly issued a declaration that mandated KTV to be an "essential service," thereby banning the strikes, but also suggested negotiations.

On January 2, 1991, negotiations began: KTV staff continued working and broadcasting, with the executives at KTV1 demanding that "KTV be preserved as one television network to serve the country, regardless of language or ethnicity," while the executives at KTV2 demanded that the network be split into three regional networks based on language, and a new national network," while executives at KTV3 suggested "three separate networks based on language to cover the nation."

As negotiations went on, 24/7 broadcasting began on May 1st, 1991. By August, an agreement was decided under the advisory of the Crown Prince, who described KTV as "three separate television networks warring under a single bosom of KTV." The decision was for KTV was to be split into three separate networks: with KTV1 becoming just KTV that will broadcast in Katranjian, while KTV2 will become a separate company which would inherit the NRK and PBC trademarks, and broadcast in Namorese as the People's Broadcasting Corporation, and KTV3 would be a separate company named "Sevchik" and broadcast in Luziycan. It was decided the split will take effect on December 31, 1991 at 11:59:59 pm, Krasimir Time. As well, the three will keep all existing rights for programs, but only in certain languages. The radio services were unaffected, and to this day, KNR1 still broadcasts in Katranjian, KNR2 in Namorese, and KNR3 in Luziycan.

On Jan. 1, 1992, KTV2 became the PBC, and KTV3 became Sevchik, with their staff transferred to the new channels. The frequencies formerly used by KTV2 and KTV3 were given to the PBC and Sevchik respectively. After this, with a rise of private competition, KTV's dominance of Katranjian-language networks was threatened, so the government funded KTV, Sevchik, and the PBC and encouraged them to produce quality programs.

Thus, for much of the 1990s, KTV made widely-acclaimed series such as (TBC). In 1993, KTV began to broadcast internationally with Svetovnite sluzhbi (The World Service), broadcasting Katranjian television series and news. In 1997, it became KTV Mondiale, which broadcast in French, due to how French was more widely used than Katranjian.

On August 1, 1998, KTV began digital transmissions using the ATSC standards. Both DVB-T and ISDB-T were considered, but it was decided to use ATSC due to a desire for closer links with Luziyca.

(TBC)

Channels

There are three channels operated by KTV since 1997.

Name Description
KKTV.PNG This is the main channel, having launched in 1955. Was called KTV1 until the end of 1991.
KTVmon.png Historically the Svetovnite sluzhbi from 1993 to 1997, it became the French language KTV Mondial, broadcasting French translations of Katranjian programs.
KTVDetsa.png Launched in 1997 as KTV Detsa, it is targeted to children ages 0-13. Until 2008, it was divided into KTV Detsa, which broadcast from 5 am to 5 pm and targeted those 0-6, and KTV Mladezhta, broadcasting from 5 pm to 5 am and targeting those 6-13.